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“The highest Chinadom : Nietzsche and the Chinese mind, 1907-1989” (Publication, 1991)

Year

1991

Text

Kelly, David. The highest Chinadom : Nietzsche and the Chinese mind, 1907-1989. In : Graham, Parkes. Nietzsche and Asian thought [ID D18271]. (Kel10)

Type

Publication

Mentioned People (1)

Nietzsche, Friedrich  (Röcken bei Lützen 1844-1900 Weimar) : Philosoph, Klassischer Philologe

Subjects

Philosophy : Europe : Germany / References / Sources

Chronology Entries (6)

# Year Text Linked Data
1 1924 Li, Shicen. Li Shicen lun wen ji [ID D18346].
Li Shicen schreibt : Schopenhauer regarded self-consciousness of the 'will' as a higher consciousness ; Nietzsche on the other hand saw it as a higher action. 'Drunken ecstasy' for him is the state when all man’s powers of symbolizing reach their full extent. Reaching the ultimate of human existence depends not on language and concepts but on the expression of the symbols of a self which has liberated all its strenght.
I am not an advocate of Nietzsche, but after close consideration of his thought I can't but admit his real value. We Chinese, due to our phlegmatic disposition, have been despised by the peoples of other countries. Lacking the courage to advance and deficient in creativity, we are docile slaves of custom, merely out of cringing timidity. Bringing up such docile slaves is a waste of the country's money, giving birth to them is a waste of the race’s energy. I suggest that we might perhaps find the salvation of these phlegmatic vassals in the thought of Nietzsche, who is so reviled, abused and refuted by our countrymen.
2 1931 Li, Shicen. Chao ren zhe xue qian shuo [ID D18311].
Li Shicen schreibt im Vorwort über Friedrich Nietzsche : Ich möchte die Philosophie vom Übermenschen empfehlen, weil die ganze chinesische Nation zu niedergeschlagen, zu herabgesetzt ist, mit zu viel Phantasterei befasst und zu träge ist. Die chinesische Nation muss eine grundsätzlich Änderung durchsetzen. Nietzsches Philosophie ist eine Philosophie des Widerstands und der Umwertung. Aber Nietzsche kämpfte gegen das menschenfressende Christentum, dieses Buch attackiert die menschenfressende kannibalische feudale Ethik. Einem herkömmlichen chinesischen Grundsatz entsprechend wogen ethische Gesetze bzw. Prinzipien schwerer als menschliche Triebe, das letztere Bestandteil der 'Himmlischen Prinzipien' sind ; wenn man jedoch die menschlichen Triebe leugnet, sehe ich nicht, welche 'Himmlischen Prinzipien' es geben soll. Man hält die Prinzipien hoch, aber alles, was dabei herauskommt, ist die Erziehung zur Lüge, Heuchelei und zum Sklaventum, ein unmenschliches Leben und die giftige Luft, welche in allen patriarchalischen Gesellschaften herrscht. Deshalb müssen alle alten Werte energisch umgewertet werden. Die chinesische Nation scheint sich zu keiner Religion zu bekennen, aber in Wirklichkeit folgt sie dem Polytheismus. Nun sagt Nietzsche : 'Blasphemie ist erlaubt, denn Gott ist längst tot'. Wenn man den Polytheismus nicht verwirft, kann die Wissenschaft sich keine Autorität verschaffen.
Die Chinesen haben nur die Gesinnung der Kindesliebe, der Tugend der Frauen und Mütter und überhaupt keinen Begriff vom Ich und der Persönlichkeit. Sie verstehen bloss ernst und würdevoll als gehorsamer Sohn und als gute Mutter auf der Welt zu leben und nicht zu richtigen Menschen zu werden. Nietzsche gab uns einen energischen Anstoss : Zunächst muss man für jedes einzelne menschliche Individuum eine feste Basis schaffen, dann für den Staat, schliesslich für die ganze Gesellschaft und für die Menschheit. Die auf Selbstaufopferung beruhende Moral ist die Tugend der Schwachen und der Sklaven. Was Nietzsche uns zu lehren hat, kann zumindest bewirken, dass der 'kranke alte Mann' China einen gewaltigen Schreck bekommt, und das ist immerhin schon ein gutes Mittel, ihn aufzurütteln.

David Kelly : Li Shicen strikingly compares Nietzsche and Kierkegaard, who were united in their passionate praise of life, their use of the methods of creation and overcoming to bring about the elevation of one’s own authentic life, and from that to go on to plan the authentic life of mankind.
  • Document: Von der Kolonialpolitik zur Kooperation : Studien zur Geschichte der deutsch-chinesischen Beziehungen. Hrsg. von Kuo Heng-yü. (München : Minerva Publikation, 1986). (Berliner China Studien ; 13).
    [Enthält] : Yin, Xuyi. Zur Verbreitung des Marxismus in China. S. 452-453. (KUH7, Publication)
  • Person: Li, Shicen
  • Person: Nietzsche, Friedrich
3 1987 Western thought from Marxist view. In : Inside China mainland ; no 11 (Nov. 1987). Übersetzung von : Makesi zhu yi yan jiang tuan zai Hangzhou da xue sheng zhong ; no 12 (1987).
Es steht : Not a few young students blindly worshipped Western Philosophy. There were 'Sartre fans', 'Freud fans', 'Schopenhauer fans', 'Nietzsche fans', etc. Under the influence of the intellectual trend toward ‘irrationalism’ not a few students moved away from any consideration of the social element in human nature as well as the concrete aspects and historical dimension of human existence. They discussed the value of man in relation to other men in an abstract way and sought the enjoyment of sensual desires. They had a one-sided interpretation of ‘'emocracy' and 'freedom' and they highly prized 'self-determination', the 'struggle for selfhood' and self-fulfilment
4 1988 Liu, Xiaobo. Xuan ze de pi pan [ID D18347].
Liu schreibt : We can then see why Lu Xun so glorified Nietzsche, the theory of evolution, and symbols of suffering. Nietzsche was the smasher of idols, the symbol of individual freedom ; the theory of evolution is the replacement of the old by the new, the symbol of free competition ; and symbols of suffering is sensual life, the symbol of subconscious distress and the tragedy of existence.
5 1989 Trends in student thought : how much Western influence ? In : Inside China mainland ; July (1989). Übersetzung von Fan si yu xuan ze : xi fang wen hua dui dang dai xue sheng de yin xiang. In : Liao wang zhou kann ; no 18 (1989).
Es steht : In their pondering, some students turned negative. Even more pondered on a number of irrational phenomena and attributed them all to a single notion, expressed in the word 'power'. Power was the one thing necessary, the one thing you could not do without if you wantedt realize the value of human life. For this reason Nietzsche’s theory of the ‘will to power’ rapidly gained popularity among the students. A 'Nietzsche fever' developed. The works of Nietzsche became best sellers. Such sayings as 'become yourself', 'don’t follow me', 'the revaluation of all values', 'the superman' became favorite slogans often heard on their lips.
  • Person: Nietzsche, Friedrich
6 1990 Liu, Xiaobo. Yi ge fan chuan tong zhu yi zhe de fan xing [ID D18348].
Liu schreibt : After Lu Xun had transcended Chinese reality and culture by means of critique, he was utterly cut off. Unable to endure the confrontation with the unknown, with the loneliness and terror of the grave by himself, and unwilling to carry on a transcendental dialogue with himself under the gaze of God, the traditional utilitarian personality was reborn within him. Lacking transcendental values, Lu Xun could only fall into decadence. He desired only to 'rebel against the darkness' which surrounded him, but was unable to transcend darkness. Although deeply influenced by Nietzsche, Lu Xun's greates difference from Nietzsche was this : after his disillusionment with humanity, with Western culture and with himself, Nietzsche, fortified by his reference to the 'Übermensch' who transcends all, moved toward the elevation of individual life. But after his disillusionment with the Chinese, with Chinese culture and with himself, Lu Xun never found a frame of reference for transcendental values, turning back insead to the reality he had completely abandoned.

Sources (1)

# Year Bibliographical Data Type / Abbreviation Linked Data
1 1979 Liu, Xiaobo. Yi ge fan chuan tong zhu yi zhe de fan xing. In : Ming bao yue kan ; no 7 (July 1990). [Lu Xun].
一個反傳統主義者的反省
Publication / Nie78

Cited by (1)

# Year Bibliographical Data Type / Abbreviation Linked Data
1 2000- Asien-Orient-Institut Universität Zürich Organisation / AOI
  • Cited by: Huppertz, Josefine ; Köster, Hermann. Kleine China-Beiträge. (St. Augustin : Selbstverlag, 1979). [Hermann Köster zum 75. Geburtstag].

    [Enthält : Ostasieneise von Wilhelm Schmidt 1935 von Josefine Huppertz ; Konfuzianismus von Xunzi von Hermann Köster]. (Huppe1, Published)